Assalamualaikum..Thanks for visit my blog. Let's read, understand, thoroughly, accept and do commented (^_^)v ,,KikiLalaWengWeng

17 June 2013

Antara Takdir Ilahi

"Ish tak sangka aku dapat sambung U, kebetulan boleh plak dapat kos yang aku nak".

"Lama tak jumpa hang, kebetulan betoi dapat jumpa kat sini"."Apa cer sekarang?".


"Aku p giant petang tadi, kebetulan boleh pulak teserempak dengan budak tu. Adoyai, pengsan 5 minit"..


kebetulan....kebetulan...kebetulan....
Banyak betoi kebetulan. TAPI, dalam hidup nie ada ka kebetulan?

DALAM ISLAM tak dak kebetulan kawan-kawan..Apa yang terjadi kat kita selama nie adalah takdir, takdir dimana Allah dah rancang segalanya untuk kita. Kadang-kadang kita rasa semua yang jadi tu tak diduga, contoh..

Kita jalan-jalan tersepak batu, jatuh habis luka. Tu bukan kita nak tapi Allah dah tetapkan.Mungkin luka kecik yang kita dapat dari jatuh tu adalah kafarah dosa yang pernah kita buat. Kita tak tau kan. Sama juga dengan bidang yang kita ceburi sekarang..

"Ish, awat la susah sangat aih subjek nie, stress aku",

" Ala, silap aku buat FYP tajuk nie, aku bukan 'terror' bab-bab thesis nie",.

"Awat la aku tak kerja terus lepas diploma dulu, sekarang aku dah tak leh nak fokus dah belajaq nie, semangat nak belajaq dah hilang dah nie"..


(banyak alasan kan)

Tapi sesungguhnya Allah ada perancangan Dia, mungkin hari nie kita dalam bidang Engineering, mana tau satu hari nanti Allah jelmakan bakat kita yang sebenaq dalam bidang kulinari(masakan).Boleh jadi, sekarang kita dalam arena Science, mana tau satu hari nanti jadi pakar psikologi, boleh jadi kaunsellor. Kita tak tau kan. Hebat kuasa Allah.Subhanallah..

Nie lah yang aku cuba pegang sekarang, mungkin Allah ada perancangan lain yang aku yang aku tak tau.
Mungkin sekarang nie aku xdak semangat nak belajaq, aku xdak pon perancangan untuk masa depan kecuali aku nak berkhidmat untuk mak & keluarga ja. Kalau ya bukan jodoh aku dengan bidang yang aku ceburi sekarang, aku redha.. Sesungguhnya, Allah dah membuat perancangan yang sebaiknya yang perlu aku cari.

|| Jangan putus asa wahai diri. Ayuh kita teruskan. ||

Dari Anas RA berkata : Nabi SAW bersabda, Sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung kepada besarnya cubaan. Sesungguhnya apabila Allah mencintai sesuatu kaum itu maka ianya di beri cubaan. Barangsiapa yang rela dan redha menerimanya, ia mendapat keredhaan Allah, dan barangsiapa yang murka atau tidak menerima ujian dengan baik, maka ia pun mendapat murka Allah.

No comments:

Post a Comment